Zicht op bloemen-transport via zeevracht
“Hoewel de meeste bloemen nog steeds via Schiphol gaan, komt uitbreiding van vervoer via zeecontainers steeds meer in beeld. Dit hangt samen met duurzaamheidsdoelen, innovatie en kostenreductie binnen de sierteelt. Wat betekent dit voor de kwetsbaarheid van de Nederlandse zeehavens?”
Lees meer over de impact van smokkel van verdovende middelen in de sierteelttransportsector in Havenscan (no. 5) van november, een uitgave van Zeehavenpolitie Rotterdam. Vervoer via zeecontainers is nog in ontwikkeling maar in 2023 stonden bloemen en planten op de vierde plaats van exportproducten via zeevracht vanuit Colombia, na bananen, koffie en avocado’s.
“De cocaïne was gesmokkeld in een soort van buizen die eruit zagen als stelen van rozen. Die buizen waren uitgehold en in iedere buis zat ongeveer honderd gram coke. Dit is een smokkelvariant die niet volledig nieuw is, maar wel een die buitengewoon moeilijk te onderkennen is.”
Vanwege de snelheid en de goede verbindingen met de rest van Europa vormt de supply chain van de sierteelt een goede gelegenheidsstructuur voor door- en uitvoer van drugs. Daarom is de sierteeltsector, met de bloemenveiling als logistiek knooppunt, opgenomen in het Mainportprogramma gefinancierd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Met het programma Weerbare Sierteeltsector wordt onder andere sterk ingezet op preventie door het weerbaar maken van de sector.